28. august 2013

Winforce 100 og IRONMAN

Sikke en heftig weekend!
Det lykkedes mig faktisk at slide et kamera op (mere om det i et fremtidigt indlæg... Skal lige have vurderet hvad status er på udstyret!).
Først en god lang lørdag i selskab med en flok 100 km.-løbere der deltog i løbet Winforce 100. Smukke omgivelser og dejlige mennesker gjorde denne opgave til ren fryd. Jeg hang ud på ruten, fandt gode locations, mødte søde mennesker og blev venner med en flok får(!)


Sent hjemme processede jeg billeder og gjorde klar til næste dags store opgave: KMD Ironman i København - Med deltagelse af selveste Kronprins Frederik!
Op kl. 5:00 afsted mod Amager Strandpark. Allerede i metroen ser jeg de første deltagere - spændte og nervøse. Ude ved stævnepladsen møder jeg de andre fotografer, travle arrangører og masser af deltagere og pårørende der venter på startskuddet. Jeg finder min motorcykel-chauffør (Kjøller) for dagen - Så er der styr på det. Pressechefen fortæller af kronprinsesse + børn ankommer om en halv time. Ok... Stemningen allerede nu tyder på at det bliver en vild dag!
Vælger at søge ned mod vandet og starten, for at fotografere den ´første bølge´ - Pro´erne (inklusive prins). Starten går, kroppe i våddragter vælter frem mod vandet - Kameraet kører med 8 frames i sekundet! Her gælder det om at vælge en position/komposition og så håbe at der er et billede der har noget dynamik!




De første deltagere kommer op ad vandet. Imponerende så hurtigt de krænger våddragten af - Hvert sekund tæller. Og så afsted på cykel. Kronprinsen kommer op, og afslører et Dannebrog under dragten, kunne have været et superfedt billede - sådan lidt ´Clark Kent bliver til Supermand-agtigt´, men det fungerer ikke helt...


Jeg løber op mod cykelparkeringen sammen med et par andre fotografer, og skyder billeder af hans løb med cykel. Satser på panoreringsteknik med mellem-langsom lukkertid, men er lidt for forsigtig og billedet får ikke den rigtige dynamik.


Finder Kjøller, spænder hjelmen og kører afsted omvendt på MC. Flyver gennem byen. Hurtigt. Deltagere laver håndtegn - Sikke et overskud! Lukkertid 1/80 eller 1/60 er god til at skabe fartstriber.


Geels bakke er fyldt med publikum - Skøn stemning! Her er energi til deltagerne - Både mentalt og konkret i form af væske.


Ind til T2 - Skiftezonen hvor deltagerne skifter fra cykel til løb. Igen gælder det for deltagerne om at lave et hurtigt og effektivt skift.


Løberuten: Dagens første regn falder. Søger ind under broen, hvor der er lækkert lys og atter mulighed for at lege med lukkertiden og sløre baggrunden.


Tjekker uret - Må hellere finde vej gennem mylderet af tilskuere og finde målstregen. Snart er de første i mål! Klassisk setup med TV-kameraer i pressebåsen. Får eksklusivt lov til at være inde i målområdet, dog knælende så jeg ikke skygger for kameraerne. På grund af banneret henover målstregen, må jeg nærmest helt ned at ligge på maven for at få de første skud da vinderen kommer til syne. Zoomer dog hurtigt ud og vender kameraet til højkant, da han løfter banneret op over hovedet. Bare bufferen ikke bliver fuld...
Konfetti bliver skudt af. Reminder til når første kvinde kommer i mål. Da hun kommer framer jeg først normalt, og forsøger så en diagonal komposition for at få ´kanonerne´ med. BANG! Jeg tror jeg fanger skuddet! Det kan blive ok... Vinderen er lidt tummelumsk, da det er hendes første Ironman-sejr. Stort tillykke :-)





Masser af målstregs-stemning. Ekstase, gråd, kramper, jubel, krammere og brøl! Masser af gode situationer - Men det går stærkt - Intuitionen er konstant på arbejde!




Løber af og til ind i presse-skurvognen og offloader billeder til PC´en. Vælger ved 21-tiden at takke af, for at kunne nå at processe billeder samme aften...

(Til KMD Ironman Copenhagen er jeg hyret af navnesponsor KMD til at dække begivenheden, og skal således levere materiale til både pressebrug og til generel promovering af eventen. Hvilket betyder gode stemningsbilleder, fotos af diverse kendisser og fotos af deltagere der stiller op for KMD.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar